Copy
Bekijk deze email in je browser
Een semester voelt vaak als een achtbaan. In het begin start het rustig op, maar dan komt alles ineens in een stroomversnelling terecht, we gaan een paar keer over de kop, door de bocht, nog een laatste loop en dan is het ook weer voorbij. Als alles dan afgerond is sta ik vaak even verdwaasd te kijken en voelt de rust wat onwennig. We zitten nu nog midden in de achtbaan, zo net voor de laatste loop.
Website

Lesgeven

Als mensen vragen hoe het lesgeven gaat, antwoord ik meestal met “chaotisch maar goed”. Door de wisseling van rector, en een verandering van uurrooster moest iedereen even wennen en zoeken naar een nieuwe balans. Vooral voor het avondprogramma was de verandering van uurrooster lastig. De meeste studenten van het avondprogramma werken overdag en komen na het werk naar het seminar toe. Voorheen werden er twee vakken gegeven, één voor de pauze en één na de pauze. Degene die van ver weg moesten komen namen alleen de late vakken. Nu wordt er maar één vak gegeven, zodat er meer lestijd is. Maar dat betekent dat veel studenten niet op tijd kunnen komen, én dat ze nauwelijks tijd hebben om bij te komen en om te schakelen. Dat geeft veel onrust. Daarnaast waren er dit semester veel extra activiteiten. Dat is natuurlijk leuk, maar dat was ook vermoeiend voor iedereen.
Het lesgeven zelf gaat heel leuk. Omdat ik nu het derde en vierde jaar heb, ken ik mijn studenten al vanaf het begin, en zij mij. Ze zijn heel betrokken bij de les en zijn niet bang om vragen te stellen. Dit jaar ben ik ook begonnen met facebook-groepen voor elke les voor een betere communicatie. Iedereen maakt er dankbaar gebruik van.
Met het vak “De Algemene Brieven” zijn we hard aan de slag met exegese. Dat is een uitdaging voor iedereen, maar ze krijgen de slag te pakken. Met ethiek zijn we bezig met actuele Boliviaanse thema’s, zoals blokkades en stakingen, corruptie, piraterij, straatkinderen, singles in de kerk, het informele gerecht, en het kauwen van coca. Het zijn thema’s waar vaak weinig informatie over te vinden is. Deels omdat ze zo specifiek Boliviaans zijn en niet in de doorsnee boeken behandeld worden, maar soms ook omdat de kerk zelf er nog weinig bij stilgestaan heeft.

Willen jullie bidden voor de studenten, dat ze alles op tijd afgerond krijgen, in het bijzonder de studenten die af willen studeren in november? Willen jullie ook bidden voor mij, dat ik ook alles op tijd nagekeken krijg?

Op excursie

Vanwege de nationale dag van de student (er is een hier dag voor alles en iedereen) gingen we een dag op excursie. We waren uitgenodigd om een dag door te brengen in het zwembad in Ticipaya, een dorpje vlakbij Cochabamba. In de ochtend hebben we heerlijk gevoetbald en na de lunch konden we het zwembad en de sauna in. We hebben ontzettend genoten!

Autoloze zondag

Afgelopen zondag was het een autoloze zondag. Het is een dag dat iedereen de straat opgaat voor wandelingen of op de fiets een rondje door de stad rijdt. Iemand in de kerk had het idee om op de autoloze zondag aanwezig te zijn met water, eerste hulp, fietspompen en schminken.
Diego had alles georganiseerd en het was een groot succes. De mensen reageerden erg goed en waren blij met onze service. Het was geweldig hoe solidair en gezellig iedereen was. Op de eerste hulp hadden we vooral te maken met schaafwonden van mensen die alleen op autoloze zondagen de fiets pakken en dus eigenlijk niet zo goed weten hoe ze moeten fietsen. Om dezelfde reden waren er heel wat banden op te pompen.

Als kerk proberen we steeds meer activiteiten te ontplooien om de mensen uit de buurt van de kerk te bereiken. Willen jullie bidden dat dit vruchtbaar mag blijken en dat we als kerk iets kunnen betekenen voor de mensen uit de buurt?

Vakantiebijbelclub

Komend december, in de zomervakantie van het zuidelijk halfrond, willen we weer de kinderen uit de buurt uitnodigen voor een vakantiebijbelclub in de kerk. Diego is nu druk bezig met de organisatie. Dit jaar is het moeilijker om een team te vormen, omdat verschillende mensen van het team van vorig jaar niet kunnen. (Lees hier het verhaal van vorig jaar).

Willen jullie bidden voor de voorbereidingen, voor het team, en voor de kinderen die komen?

Verkiezingen

Zondag 12 oktober waren er presidentsverkiezingen. Bid voor Bolivia!

En verder…

● 23 oktober ben ik hier al weer 5 jaar!
● Komend voorjaar hopen we voor 3 maand op verlof te kunnen gaan.
● Diego heeft net zijn laatste les Engels gehad. Voorlopig gaat hij niet verder, deels omdat hij druk is met de vakantieclub, deels omdat het vrij duur is.
● Mijn moeder en mijn oom komen op bezoek in november, en helpen de eerste week van de vakantieclub mee!

bendiciones,
Diego & Janita

Van de thuisfrontcommissie

Hoewel de Thuisfrontcommissie tijdelijk een magere bezetting heeft door het wegvallen van Elisabeth Geertsema en de sabbatical van Daniëlle Broekema proberen we haar toch te blijven steunen.
Zo mochten we twee weken terug in de kerk in Amersfoort weer een deurcollecte voor het werk van Janita houden met een verheugdend resultaat. Ook was er afgelopen week een zendingszondag in de kerk in Zaventem, waar er speciale aandacht was voor het werk van Diego en Janita.

Zoals Janita hierboven al aangeeft zullen haar moeder en haar oom de komende maand een privé bezoek aan haar en aan Diego brengen. Haar vakantie is dan net begonnen en we hopen nog wel een stukje van de vakantiebijbelclub te mogen meemaken. Ook wij zijn enthousiast geworden van haar verhalen daarover.
Hoewel het een privé bezoek is, zullen we haar toch ook met raad en daad proberen bij te staan  in het werk op de universiteit. Het is voor Janita prettig dat ze voor dat werk toch af en toe wat feedback kan vragen.

Familie en thuisfrontcommissie zien tevens uit naar haar komst naar Nederland. We bidden dat die reis minder problemen kent dan de vorige keer toen een visa voor Diego niet werd afgegeven.

De Thuisfrontcommissie:

Sieb Geerds
    Bernard Brouwer

Gebedspunten

● Bid voor Bolivia.
● Bid voor de voorbereiding van de vakantiebijbelclub komend december. Bid voor genoeg medewerkers.
● Bid dat we als kerk de buurt mogen bereiken.
● Bid voor de studenten van het seminar, dat ze zowel mogen groeien in kennis als in liefde voor God.
● Bid voor de studenten die zich voorbereiden om uitgezonden te worden als zendelingen.
● Bid voor de jongerengroep, dat ze mogen groeien zowel in aantal als geestelijk.
● Bid voor een goede invulling van onze tijd en voor genoeg ontspanning tussendoor.

Dankpunten

● Dank God voor 5 jaar hier!
● Dank voor de geslaagde evangelisatieactie van de kerk tijdens de autoloze zondag.
● Dank voor de studenten op het seminar.
● Dank voor de nieuwe mogelijkheden die we krijgen om toekomstige leiders toe te rusten.
● Dank voor de thuisfrontcommissie en hun werk.

Sponsor mee!

t.n.v. St. Evangelisch Dienstbetoon België
ovv: gift Janita Geertsema

Schrijf ons!

Schrijf ons eens een kaartje of stuur een email, gewoon om te laten weten dat je betrokken bent bij ons werk of om mee te denken. Hier kun je ons adres vinden.

Klik hier voor inspiratie hoe je mee kunt leven.
Copyright © 2014 SIM, All rights reserved.

Afmelden voor de nieuwsbrief    Voorkeuren aanpassen