Copy

Amenitendea - Familie van der Grijn

We zijn er! - oktober/november 2017

Terug in Nederland

Wat zijn we volop aan het genieten in ons thuisland. Het wennen was maar van korte duur, want we voelden ons allemaal al snel op ons gemak. Een warm welkom op het vliegveld van familie was het begin van een bijzonder samenzijn. Een vertrouwde omgeving en zoveel bekende mensen. Ook de kinderen passen zich snel aan. De eerste weken verblijven we bij Priscilla’s ouders. Daarna gaan we ook een aantal weken naar Gerwin's ouders. De kinderen genieten enorm van het buitenspelen. Wat is het toch een grote zegen dat de kinderen hier in Nederland zo vrij op straat rond kunnen lopen. Het zijn de kleine dingen die ons verblijf tot iets heel bijzonders maken: een spelletje met opa en oma, aan tafel bij familie en vrienden, fietsen door het dorp, afspreken met vrienden en vriendinnen, buiten spelen en ga zo maar door…

We hebben veel te vertellen...

Behalve momenten van weerzien met familie en vrienden zijn we ook regelmatig ‘on tour’. Een school, een jeugdgroep of een gemeente; het is bijzonder om te mogen getuigen en vertellen over ons leven en werk in Afrika. We kijken met vreugde terug op de presentaties die we tot nu toe hebben gehad. Het kost de nodige voorbereiding en energie, maar het is het meer dan waard. We kunnen op vele manieren contact hebben vanuit Afrika maar er gaat niets boven een persoonlijke ontmoeting. Hieronder ziet u een overzicht van de ontmoetingsmomenten die nog gaan plaatsvinden. We willen u/jou echt van harte uitnodigen om te komen. Het maakt ons enthousiast te weten dat er zoveel mensen betrokken zijn bij wat we mogen doen en beleven.

Zondag 10 december, Christengemeente Gorinchem, 10.00 uur
Dinsdag 12 december, Basisschool Goudenstein Haaften, 20.00 uur
Woensdag 13 december, Basisschool Rehoboth Groot-Ammers, 20.00 uur
Zondag 17 december, Hervormde Gemeente Giessenburg, 09.30 uur (aanvang dienst, presentatie na de morgendienst)

Zomaar een paar kiekjes...

Bezoek in Zuid-Afrika van Willem
Eljadah's allereerste fietsrit

Tijdelijke verhuizing

We zijn op dit moment druk bezig ons nieuwe visa voor Zuid-Afrika te regelen. Maar niet alleen voor Zuid-Afrika, ook voor Zambia zijn we met een visum aanvraag bezig. Het plan is dat we een paar weken na terugkomst in Zuid-Afrika voor zo'n 6 maanden naar Zambia vertrekken. Het financiële team daar is niet goed getraind en dat zorgt voor (grote) problemen. Het is niet mogelijk gebleken dit vanuit Pretoria te veranderen. We gaan daar op de 'base' van OM wonen waar veel meer gezinnen leven en ook verschillende ministries zijn. De kinderen geeft Priscilla daar zelf les. ’s Middags kunnen de kinderen zich daar heerlijk uitleven. Sommige van de kinderen daar kennen ze zelfs al door de ontmoetingen die we de afgelopen jaren gehad hebben.
We vonden het in eerste instantie best lastig om weer uit een vertrouwde omgeving te stappen. Toch hebben we er rust en vrede over gekregen dat dit het meeste rust voor ons als gezin zal geven en zien we ook vele mooie kanten van deze tijdelijke verhuizing. Eigenlijk zijn we er nu heel enthousiast over en hopen we dat in alles voorzien word, zodat we daadwerkelijk kunnen gaan en in Zambia als gezin mogen leven en dienen.

Kinderjournaal

Het was een lange reis naar Nederland toe. We hebben bij elkaar een reis van wel 26 uur gehad. Eerst gingen we in een vliegtuig van Zuid-Afrika naar Dubai en toen naar Amsterdam. In Dubai hebben ze een heel groot vliegveld. Zo groot dat we zelfs met een trein naar het volgende vliegtuig toe moesten. We vonden het allemaal heel interessant. De stewardessen (zo noem je de vrouwen die in het vliegtuig helpen) waren heel aardig voor ons. We kregen knutselspulletjes en ze kwamen ook lekker eten brengen. We gingen wel slapen in het vliegtuig, want een groot stuk van de reis was in de nacht. Bij iedere stoel was er een schermpje waar we een film op konden kijken. Gewoon onze eigen tv, dat vonden we wel heel erg stoer.
Toen we in Nederland kwamen stond onze familie op ons te wachten. Het was heel fijn om ze weer te zien. We gingen met de auto naar opa en oma en daar wonen we nu ook. We hebben nu zomervakantie en dat is best wel een beetje gek. In Afrika was het heel warm en nu is het hier heel koud. Soms gaan we met papa en mama mee. Maar we blijven het liefste bij opa en oma of andere familie. Het allerleukste is nog wel om hier met onze vriendjes en vriendinnetjes te spelen. Heel veel dingen herinneren we ons nog en dat is heel leuk. Zo wist Natanaël zo de weg naar het dorp te vinden. Eljadah moest de eerste dagen wel een beetje wennen. Opa en oma op Skype zien of bij ze in huis zijn is toch wel heel anders. Maar ook hij is volop aan het genieten. Het is soms ook een beetje gek omdat iedereen op school zit en wij nu vakantie hebben. Het voelt anders dan anders, maar toch ook heel fijn. We gaan nog met de opa’s en oma’s op vakantie en daar hebben we heel erg veel zin in.

Danken

- reis naar Nederland die heel goed verlopen is;
- bijzondere tijd met familie en vrienden;
- bezoek aan verschillende kerken/gemeenten;
- vrijheid in Nederland.

Gebed

- dat we in deze intensieve tijd voldoende tijd nemen als gezin om tot rust te komen;
- enthousiasme bij de mensen die we zullen ontmoeten over het zendingswerk in Afrika. Zending doen we samen!;
- voldoende financiële middelen om het werk in Afrika voort te zetten.

Volg ons

Copyright © 2017 Van der Grijn, All rights reserved.

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list