Copy
Hej!

Här kommer veckans inlägg från Matochresebloggen.se, med en kort bit av texten från inlägget så du kan läsa några rader innan du klickar dig vidare till det inlägg du är intresserad av.

Hyra bil i Barcelona och mina utflyktstips i Katalonien

Att hyra bil i Barcelona för att ta sig runt i Katalonien är verkligen smidigt. Det är bra vägar, tydligt skyltat och det finns så mycket att se bara en kort biltur från Barcelona. Vi hyrde bil för vår påskvistelse i Katalonien och här kommer våra tips för er som funderar på att hyra bil i Spanien! Välj rätt väg! Det finns på mellan många orter både en äldre gratisväg och en nyare tull-väg, där det kostar mellan 15-50 sek att passera. Vi märkte att det knappt skilde något i tid mellan vissa av dessa vägar så efter några dagar ställde vi in på Google Maps att ”undvika vägar med tull”. Men har man bråttom eller hamnar i rusningstrafiken kan det såklart vara värt att betala lite extra för en expressväg Parkera i Barcelona Vi bodde i ett hus utanför Barcelona men tog hyrbilen in till Barcelona två gånger och hade först tänkt ställa oss på gatan, men insåg snabbt att samtliga parkeringsplatser på gatorna inne i city är för invånarna i stan, inte turister. Man kan där inte köpa parkeringsbiljetter utan det är endast för de som bor i kvarteren. Vi ställde oss istället i ett parkeringshus nere vid marinan […]

Inlägget Hyra bil i Barcelona och mina utflyktstips i Katalonien dök först upp på Matochresebloggen.

Klicka för att läsa vidare »

Segway i Barcelona – sightseeing på två hjul!

Att gå långa sträckor för sightseeing med barn är inte det lättaste även om våra börjar blir riktigt stora och duktiga. Men gör man det på en segway går det som en dans att ta sig runt i stort sett hur långt som helst. Jag och sonen hyrde Segways i Karlstad förra året och körde med dem i skogen vilket var superkul. Så en rundtur på Segways med hela familjen lät som en riktigt bra ide. Vi hade en heldag i Barcelona vår näst sista dag på påsksemestern i Katalonien och två timmar på eftermiddagen hade vi bokat in en Segwaytur hos Robotcity – ett företag som hyr ut Segways med guide i en, två eller tre timmar. På tvåtimmarsturen som vi tog hinner man med med många stopp på platser som: Port Olympic Ciutadella Parc Arc De Triumph Face of Barcelona Columbus Monument The Church of La Merce Barcelona Harbour Segway i Barcelona – sightseeing på två hjul! Även vår dotter har testat segway tidigare på Leksand sommarland, men min fru var helt novis och vi höll på att skratta ihjäl oss när hon innan turen skulle lära sig att balansera på Segwayen… Men efter några minuters träning fick […]

Inlägget Segway i Barcelona – sightseeing på två hjul! dök först upp på Matochresebloggen.

Långfredag i Barcelona – sightseeing på egen hand

Vår sista heldag i Spanien tog vi bilen in till Barcelona för sightseeing. Det var långfredagen, så mycket var stängt men för mig som inte är någon fan av att spendera tid på semestrar i affärer var det bara en bonus! Hamnen i Barcelona – Port Vell Vi parkerade bilen i ett garage vid hamnen och hamnade på en marknad där man sålde kopierade märkeskläder, ett stenkast från hamnen där enorma yachter ligger sida vid sida. På denna marknad finns också stånd som säljer oliver, korvar, choklad eller fatöl. Inte mitt förstaval men resten av familjen gillar marknader så vi hängde där ett tag innan vi gick vidare in mot de gamla kvarteren, Barri Gotic. På väg ut från hamnen kommer man förbi en rad med fina strandrestauranger som såg trevliga ut, men det var lite tidigt för lunch för oss och vi hade dessutom siktet inställt på en annan restaurang. Längre ut i hamnen ligger Hotell W, en lång strand och när det inte blåser halv storm kan man även ta en linbana härifrån upp till berget Montjuic där utsikten ska var något extra. Något för nästa besök i Barcelona! Den här delen av hamnen sparade vi dock till […]

Inlägget Långfredag i Barcelona – sightseeing på egen hand dök först upp på Matochresebloggen.

Monestir de Montserrat – en populär dagsutflykt från Barcelona

Monestir de Montserrat är ett kloster högt upp på toppen av berget Montserrat, byggt redan på 1100-talet. Än idag bor 70 munkar här och dessutom flera hundra turister på något av de hotell som numera finns här. Vi bodde i närheten av Monestir de Montserrat i huset vi lånade i påskas, så en tidig morgon medan barnen fortfarande sov åkte jag och min fru upp hit. Slingriga vägar om man tar sig upp med bil. Men man kan även åka upp med tåg eller linbana. Santa Maria de Montserrat Abbey Klostret ligger på 1,236 meters höjd vilket gör det till ett av Kataloniens högst belägna byggnader. Härifrån har man en fantastisk utsikt. Vandrar man upp till den absolut högsta punkten på berget häruppe kan man en klar dag se ända till Mallorca. Basilikan vid Montserrat har en modern yttre fasad, genom vilken man når en pampig innergård. Den är dock inget mot själva kýrkan som är fantastiskt pampig. När vi gick in möttes vi av dova röster från en stor manskör vilket skapade en väldigt speciell känsla. Denna plats är den viktigaste religiösa platsen i hela Katalonien och många ungdomar från regionen åker hit minst en gång för att övernatta […]

Inlägget Monestir de Montserrat – en populär dagsutflykt från Barcelona dök först upp på Matochresebloggen.

Pals i Costa Brava – medeltida by och lunch på Es Portal

Pals är ett kommun i Costa Brava, några kilometer från havet. Här finns en medeltida by på toppen av ett berg som är den främsta attraktionen för besökare. Vackra stenhus och en storslagen utsikt över de grönskande kullarna. En kort bit från denna del finns restaurangen Es Portal som fokuserar på den råvara man odlar mycket av här i Pals – ris! Pals i Costa Brava – vacker medeltida by Gillar man att gå runt i Dubrovniks gamla del eller i Visby så kommer man älska att promenera runt i Pals medeltida del. Så vackra hus och den enda kommersen är restauranger och fik! Ok, några små butiker med souvenirer och hantverk också. Lunch på Restaurant Es Portal i Pals Pals är som sagt känt bland annat för sin risproduktion. I närheten av ett av de största risfälten ligger restaurangen Es Portal som fokuserar lite extra på risrätter. Här hade vi bokat en lunch som verkligen var något extra! Efter några små aptitretare, bla oliver och en slags grönsaks- och tomattoasts som verkar var typiska för området, tog vi in deras rismeny som startade med ett antal förrätter att dela på – friterade krabbkroketter, en supergod tonfisktartar och gåsleverpaté, Efter dessa […]

Inlägget Pals i Costa Brava – medeltida by och lunch på Es Portal dök först upp på Matochresebloggen.

Michelinkrog i Costa Brava – avsmakningsmeny på Els Tinars

Costa Brava kryllar av Micheklinkrogar och första kvällen här hade vi bokat bord på Els Tinars. En restaurang som drivs i tredje generationen av kocken Marc Gascons – med en stjärna i Guide Michelin. Jag och min fru lämnade barnen med take-away på hotellrummet och tog oss förväntansfulla till restaurangen. Michelinkrog i Costa Brava – avsmakningsmeny på Els Tinars Restaurangen ligger bara 10 minuter med taxi från kusten och är en av regionens populäraste krogar, fullsatt så här även en onsdag under lågsäsong. (Ja, inte när vi kom vid 20.30, utan framåt 22 när spanjorerna tycker det är lagom att äta middag!). Här finns både en a la carte- och en avsmakningsmeny, men innan vi hade bestämt oss kom det direkt in gazpacho, tunna skivor salami, oliver och tapenade samt små brödpinnar. Strax därefter ett varsitt glas av husets egen cava från en vingård inte långt från restaurangen. Härlig start! Vi valde att köra på restaurangens avsmakningsmeny och jag tog det matchande vinpaketet medan min fru bara tog in ett glas vin (men smakade sedan på mina glas genom middagen)! Först – brödservering från restaurangens egna bageri. Sen började rätterna komma in… råa räkor med champinjoner och en kula ärtsorbet […]

Inlägget Michelinkrog i Costa Brava – avsmakningsmeny på Els Tinars dök först upp på Matochresebloggen.

Costa Brava i Spanien – Platja d’Aro & Calella de Palafrugell

Costa Brava är en region i Katalonien som ligger strax norr om Barcelona. Här har man en fantastisk kust kantad av vackra stränder och små mysiga fiskebyar, såväl som lite större turistorter som Platja d’Aro. Inåt landet finns bland annat fina medeltida städer, vingårdar och mängder av intressanta restauranger. Costa Brava i Spanien – Platja d’Aro Vi tillbringade drygt ett dygn i Costa Brava på vår resa till Katalonien under påsklovet och startade i den populära turistorten Platja d’Aro. Här finns dels en lång sandstrand men även små vikar som denna. Hotell i Platja d’Aro – Park Hotel San Jorge I Costa Brava finns en mängd hotell i olika prisklasser, både vid kusten och inåt landet – de senare oftast med pool. Det finns även en hel del campingar. Vi bodde på Park Hotel San Jorge som ligger vid havet i utkanten av Platja d’Aro, någon kilometer från huvudgatan. Här hade vi bokat två dubbelrum med en dörr emellan. Smidigt med större barn som absolut helst vill sova i egen riktig säng! Stora fina rum, med balkonger med utsikt över havet. Vi var riktigt hungriga när vi kom fram, så vi åt på hotellets restaurang som hade en bra lunchmeny, där […]

Inlägget Costa Brava i Spanien – Platja d’Aro & Calella de Palafrugell dök först upp på Matochresebloggen.

Tidigare reportage:

Påsklov i Spanien – i eget hus i Katalonien
Ersättning vid försenat flyg – så här får du enklast ersättning
Games of Thrones Single Malt Whisky collection – jag provar och hoppas på regn
Vad skulle du vilja läsa om på bloggen? Maila mig gärna på info@matochresebloggen.se

Vänliga hälsningar Christian
Copyright © 2019 Mat- och resebloggen Muda, All rights reserved.

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.