Copy

Museum Vlaardingen

26 augustus 2022

Beste vrijwilligers,

Nu de schoolvakanties weer voorbij zijn en het hele warme weer vanaf vandaag ook over lijkt , komt vandaag ook voor het eerst dit seizoen de Vrijwilligersnieuws weer uit. De inhoud staat nog voor een groot deel in het teken van de zomer met een terugblik op de evenementen van de afgelopen periode en vakantiegroeten van diverse collega's.

Zelf ben ik deze periode vooral erg druk met de organisatie van het festival Culture Candy dat op 7 september op het Stadsstrand plaats vindt. Fijn dat een aantal van jullie je opgegeven hebben om te helpen.

Ik wens jullie een fijn weekend!

Hartelijke groet,
Annet van der Vat

annet@museumvlaardingen.nl

Weet jij meer?
door Beau van 't Hoen

Tijdens het herwaarderen van de collectie van Museum Vlaardingen komt het team geregeld objecten tegen waar weinig of niets over bekend is in de documentatie. Daarom plaatsen we de komende tijd in deze nieuwsbrief een voor ons onbekend object met de vraag: wie weet meer?

Op deze foto’s zijn twee vatenstempels te zien. Hierop stond informatie over wat er in een ton/vat te vinden viel (welke vis erin zat, het gewicht, grootte van de ton). Er staan echter ook een paar nummers op. Op deze twee stempels zien we No. 099 en No. 092. Het is bekend dat dit rederijnummers zijn. Elke rederij had zijn eigen nummer. Tevens is ook bekend voor welke rederij No. 005 staat, namelijk voor A. Verboon (te vinden in Het zout verzouten van M.P. Zuydgeest pagina 122). We hebben echter een heleboel stempels met verschillende nummers (van No. 001 tot No. 389), waarvan we niet weten tot welke rederij ze behoren. Wie weet hier meer van? Of wie weet waar we deze informatie kunnen vinden?

Stuur je suggesties, opmerkingen of tips om verder te zoeken naar herwaardering@museumvlaardingen.nl. Schroom niet en deel je gedachtes met ons!

Zomer in en met Museum Vlaardingen, Dag van de Slag en Uitterras
door Annet van der Vat

Op 29 juli vond het jaarlijks evenement de Dag van de Slag plaats. Gratis toegang, een voedselmarkt, een kinderworkshop en 's middags de onthulling van het beeld Gegrond zorgden voor volop bedrijvigheid in het museum. Prachtige middeleeuwers haalden de bezoekers binnen en lieten hen de geschiedenis van Nederland in Playmobil zien.

Afgelopen zondag 21 augustus was het Uitterras in het Oranjepark. Ook het museum was aanwezig met een de tent. De middag begon met de feestelijke opening van het Culturele Seizoen.

De onderste twee foto's zijn van Jan Thijssen

Alle vrijwilligers die het mogelijk hebben gemaakt dat wij deze evenementen konden doen, wil ik hartelijk bedanken voor hun inzet. Het was weer heel gezellig!

Verjaardagen

27 augustus Antoinette Spreeuw, balievrijwilliger
3 september Nico Tiemens, cateringvrijwilliger
5 september Peter Maarleveld, collectievrijwilliger

Gefeliciteerd! Wij wensen jullie een fijne dag!

Vakantie!
door Marianne van Herp

Als het goed is staat deze VrijwilligersNieuws bomvol met vakantieverhalen, en daar sluit ik me graag bij aan. Een vrolijk begin van het nieuwe seizoen, want HOERA – het kon weer! We hebben allemaal het nieuws kunnen volgen over de lange wachtrijen op Schiphol en de chaotische taferelen met zoekgeraakte koffers aan het begin van de zomervakantie. Ik hoop van harte dat dit jullie bespaard gebleven is en dat je zonder problemen hebt kunnen genieten. Na twee jaar Corona waren heel veel mensen daar aan toe! Eerlijk gezegd gaan manlief en ikzelf zelden met vakantie. Als we al gaan, dan meteen ook goed maar dan spreek ik bijvoorbeeld wel over 29 jaar geleden. Toen waren we getuigen bij het huwelijk van mijn enige zus en Brabantse zwager en dat werd gesloten op een boot, midden op een meer in Mexico, bekrachtigd door een Vredesrechter. Superromantisch! Plus de week daarna alle toeristische trekpleisters bezocht die Cancún rijk is. Onvergetelijk! En 3 jaar geleden waren we 2,5 week te gast in het huis van mijn beste vriendin en haar man, die sinds 10 jaar in Zuid-Afrika wonen. In het Marloth Park, pal naast het Kruger Park gelegen. Wat we daar allemaal gezien en beleefd hebben, dat maakt geen toerist mee en heeft een onuitwisbare indruk gemaakt.

Maar doorgaans zijn we heel tevreden met gewoon even lekker vrij zijn en regelmatig op stap gaan met de kleinkinderen. Dat ging jarenlang zo, toen onze eigen kinderen werk hadden dat in de zomer grotendeels doorliep. Maar dat is nu anders, en natuurlijk zijn we nog wel naar Diergaarde Blijdorp en Jeugdvakantieland Ahoy geweest maar kleintjes worden groot, dus hebben we dit jaar vooral uitbundig samen vakantie gevierd in eigen land. Alles was ook weer open en bereikbaar, de zon heeft alleen maar geschenen en wij hebben genoten. Van stedentrips in de randstad, want wat hebben zij veel te bieden! Het is gewoon moeilijk kiezen. We hebben sowieso regelmatig ‘een film gepakt’ in steeds een andere bioscoop, want daar is het met die hete dagen heerlijk toeven. Net als in musea!

Waar zijn we zoal geweest (misschien heb je er nog iets aan als weekendtip in de nazomer?). We hebben bijvoorbeeld onze buurgemeente Schiedam bezocht. Een tochtje met de fluisterboot over de stadse wateren in de ochtend, met een goed geïnformeerde gids. Dat was interessant en de high tea ’s middags bij het Kasteel van Zuydt (wat een bakkerij annex kaas en wijndelicatesse zaak in de Gorzen bleek te zijn) verrassend leuk. In Den Haag hebben we lekker geluncht van een cadeaubon die we nog hadden en Museum Escher van binnen bekeken. Hoewel ik niet dol ben op zwart-wit, en ook niet op monsters en gedrochten, bewonder ik zijn verbluffende tekeningen en gravures. Vooraf hadden we van Delft hogere verwachtingen, maar goed – ook wij zijn nu dan toch in de Royal Delft Experience, de Nieuwe Kerk en de Hortus Botanus geweest. In eerdere jaren hebben we ook de Hortus in Amsterdam, Leiden en Utrecht bezocht en zeker de laatste twee zijn beduidend mooier ….

In wereldstad Rotterdam raak je natuurlijk nooit uitgekeken, daar hebben we een paar keer een dag doorgebracht in onder andere de Laurenskerk, alwaar de expositie van een met natuurzaden geborduurd gigantisch kleed (www.honderdduizendbomen.nl). Van depot Boymans van Beuningen vonden we vooral het gebouw zelf van buiten en van binnen echt práchtig en de roze trappen naar het dak van het Nederlands Architectuur instituut er tegenover waren een attractie op zich om te beklimmen. De fototentoonstelling van National Geographic op de SS Rotterdam viel erg tegen, een rondvaart met de Spido is elke keer weer indrukwekkend en een rondleiding door het nieuw opgezette concept met brouwerij van Stadshaven bij het Marconiplein is een aanrader, zeker met de enthousiaste gids die wij hadden. Als enige deelnemers, maar het ging gewoon door.
Ook hebben we in Delfshaven een keer heerlijk op een lommerrijk terras aan het water gegeten en bijzondere boten langs zien varen, zoals de Oceaniumboot van Blijdorp. Tot slot, als je nog de kans krijgt moet je zéker naar Remastered gaan. Een tijdelijke, unieke digitale belevenis, naast de kassa van de Spido. Schilderijen van oude Hollandse meesters als Jeroen Bosch, Pieter Bruegel, Johannes Vermeer, Vincent van Gogh, Rembrandt van Rijn en Piet Mondriaan zijn hierin door computerkunstenaars vertaald naar nu. Nieuwe Hollandse meesters geven je de illusie onderdeel van de schilderijen te zijn. Zéér de moeite waard! We zijn deze vakantie ook nog een kleine week in Amsterdam geweest, maar daarover een andere keer meer 😉.

VAKANTIE IN 2022
door Ernst Lohmann

In het laatste VrijwilligersNieuws voor de vakantie is de totstandkoming van de nieuwsbrief uitgelegd en zeker mijn tweewekelijkse bijdrage. Maar we hebben tevens gevraagd aan de vrijwilligers om een bijdrage te leveren aan de eerste Nieuwbrief na de vakantie en wel over de vakantie. Bijvoorbeeld door een mooie foto in te sturen. Of een bijzonder verhaal. De redacteuren kunnen daarbij niet achterblijven. Bovenstaande foto laat zien dat er tijdens een vakantie best wel dingen gecombineerd kunnen worden. Cruisen, mooie plekjes bezoeken en fotograferen. De cruise met de ms Rotterdam was naar Noorwegen waar we Eidfjord, Molde, Geirangen en Bergen aandeden. De foto waar de Rotterdam zo mooi gespiegeld te zien is, is genomen in Eidfjord. Met de bergen ook mooi gespiegeld. De cruise maakten we met onze oudste zoon en zijn gezin. Vooral de kleine van toen nog geen twee stal de show aan boord, zeker bij de Indonesische bemanningsleden. Het weer tijdens de reis was prima. Alleen huilde Bergen toen we bijna terug waren bij het schip. Maar die regenbui was niet nodig geweest. We kwamen er snel weer terug. Bij terugkomst in Nederland gingen we na 10 dagen met het vliegtuig naar Kopenhagen om op de ms Nieuw Statendam een mooie cruise te maken naar IJsland. Op de heenreis weer via Noorwegen met als eerste haven weer Bergen. Bergen was blij en daarom hadden we schitterend weer. Na wederom Molde deden we in IJsland vier havens aan: Akureyri, Isafjordur, Reijkjavik en Djupivogur. De onderstaande foto is van Isafjordur. Nog sneeuw en ijs in de bergen. De bergen nog in de wolken. Elke haven heeft zo zijn charme. De terugreis was via Schotland. Ook deze cruise was in totaliteit een enerverende ervaring. Het mooie van cruisen is dat je aan boord komt, je koffers uitpakt die je pas op de laatste dag weer inpakt. Elke dag heb je dan een ander uitzicht. De zee is ook elke dag anders. Er wordt aan boord prima voor je gezorgd. De sfeer aan boord is ook geweldig. Al moeten wij zeggen dat we alleen ervaring hebben met de Holland Amerika Lijn. De oude slogan van de Holland Amerika Lijn was: “good to be on a well run ship” en daar wil ik me graag bij aansluiten.

Groetjes uit ......

Hieronder de vakantiegroeten die we van jullie hebben ontvangen. Bedankt voor de inzendingen! En ga je later nog weg? Stuur gerust nog een foto in, dan plaatsen we die in een volgende Vrijwilligersnieuws!

Als eerste doet Henny Klos van de balie ons de groeten uit Friesland. Ze schrijft:
Wij zijn onze vakantie in Friesland begonnen en hebben daar een bezoek aan het Woudagemaal gebracht. Dit is een stoomgemaal dat jaarlijks nog in werking wordt gezet om de boezem van Friesland bij extreem hoog water droog te houden. Imposant om te zien.

Groetjes van Henny Klos
Diana van de balie doet de groeten vanuit Aurich in Noord-Duitsland en vanuit haar huis in Dalfsen waar ze nu nog is. Veel plezier daar, Diana!

Claudia, medewerker bij de herwaardering, was met haar nichtje in Avifauna. Leuk!
Léanne, onze directeur, liep de Samaria kloof op Kreta! Wat een prestatie!

Prachtige foto's van ons Hoofd Bedrijsvoering, Esther!

Beau, onze andere medewerker herwaardering, was het haar nichtje in Ouwhands Dierenpark.
Link
Website
Copyright © 2022 Museum, All rights reserved.

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.